Huidverzorging op maat
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up

7 belangrijke voedingstoffen voor een gezonde huid

waardoor je huid meer gaat stralen...

Je huid goed verzorgen met de juiste verzorgingsproducten is heel belangrijk, dat weten we al allemaal. En dat je huid ook langs de binnenkant gevoed moet worden, dat weet je ook al wel als trouwe SkynCare fan ;-)

Maar wat je misschien nog niet weet is dat onze gewone voeding, ook al eet je gezond en zelfs bio, echt NIET voldoende rijk is aan de nodige voedingsstoffen om een gezonde huid op te bouwen en die ook zo te behouden.

Hoog tijd om dat probleem eens van dichterbij te bekijken… en een paar oplossingen aan te reiken. Lees vooral verder!

 

Onze voeding is ‘leeg’

De voedingswaarde van onze groenten en fruit  is doorheen de jaren sterk verminderd door verarmde grond, vervuiling, massaproductie, lange tijd tussen oogst en consumptie, slechte bewaring, verwerkingsprocessen, … We eten veel meer geraffineerde producten en veel meer suiker dan vroeger. In kant-en-klare maaltijden zitten echt niet veel essentiële voedingsstoffen, maar het is toch zo gemakkelijk en dus eten we er met z’n allen teveel van…

Zelfs al denk je nu ‘ja maar ik eet veel groenten en fruit!’, de pijnlijke waarheid is dat je niet echt weet hoeveel vitaminen en mineralen je werkelijk binnenkrijgt.

Om je immuunsysteem te versterken als je ziek bent is een inname van 2x 500mg Vitamine C per dag aanbevolen. Maar… als je 1x 500mg vitamine C wil opnemen  moet je al 10 appelsienen of 125 appels eten! Lijkt mij moeilijk om dan geen indigestie te krijgen ;-)

Een natuurlijke huidverzoring voor een gezonde huid

Onze huid is ons harnas

De huid houdt niet alleen onze binnenkant in het lichaam, maar beschermt ons ook tegen infecties, straling en uitdroging, houdt ons warm en doet ons er goed uitzien. De huid is ons enig orgaan dat rechtstreeks in contact komt met de buitenwereld.  Ze wordt voortdurend aangevallen door omgevingsfactoren, zoals licht en vervuiling en raakt hierdoor beschadigd. Heel belangrijk dus om onze huid goed te verzorgen en te beschermen, ook van binnenuit!

 

De huid als laatste stopplaats

Onze huid wordt als laatste in de rij bevoorraad met de voedingsstoffen die we binnenkrijgen. Eerst krijgen onze vitale organen, zoals de hersenen, het hart en de longen, als eerste de nodige vitaminen en mineralen.

De huid is dan wel het grootste orgaan (met 22 vierkante meter by the way!), maar ze krijgt als laatste de nodige voedingsstoffen. En dan maar hopen dat er nog wat overblijft!

Te weinig voedingsstoffen in de huid zorgt ervoor dat je huid droger wordt, slapper, grauwer van kleur en dat huidproblemen makkelijker de kop kunnen opsteken. Onze innerlijke gezondheid heeft echt wel een grote impact op hoe je eruitziet.

Een gezonde levensstijl is de belangrijkste investering in jezelf!

 

Weet wat je binnenkrijgt

Een gezond en evenwichtig voedingspatroon blijft natuurlijk de basis, maar de meeste mensen hebben meer voedingstoffen nodig dan hun voedingspatroon kan bieden. Ook al eet je enkele appelsienen per dag om je vitamine C aan te vullen, je weet eigenlijk niet echt hoeveel vitamine C er in die appelsienen zit.

Bij een voedingssupplement valt die onzekerheid weg en weet je exact wat je binnenkrijgt. Zo kan je heel gericht supplementen innemen om een bepaald huidprobleem op te lossen of om gewoon te zorgen voor het ‘dagelijkse onderhoud ‘ van je huid.

 

Deze 3 belangrijke factoren: de slechte kwaliteit van onze voeding, de huid als laatste stopplaats van de voedingsstoffentrein in ons lichaam en de onzekerheid van hoeveel voedingsstoffen je via je voeding binnenkrijgt, maken dat het innemen van extra huidsupplementen echt geen overbodige luxe is!

 

 

Nu concreet:

Wil je een mooie en gezonde huid? Zorg dan dat je onderstaande voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

Ik geef je telkens mee uit welke voeding je dit kan halen, of als je een voedingssupplement verkiest, welke wij dan adviseren. Aan jou de keuze!

Onze tip: wil je zeker zijn dat je al deze voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnenkrijgt, kies  dan voor het juiste voedingssupplement.

 

 

7 belangrijke voedingsstoffen die je huid doen stralen:

 

1 - Eiwitten

Dé bouwstof van al onze cellen in ons lichaam. Onze huid bestaat voor 80% uit eiwitten. Om de huid op te bouwen, te herstellen en te verstevigen hebben we dus voldoende eiwitten nodig.

Bron: granen, peulvruchten, vis, vlees, melkproducten

Supplement: alle RainPharma shakes

 

2 - Vitamine A

Beschermt tegen uitdroging en invloed van buitenaf  – beschermt tegen zonnebrand - belangrijk antioxidant

Bron: wortelen, zoete aardappel, bloemkool

Supplement: Skin VitA+


3 - Vitamine C

Stimuleert de aanmaak van collageen – belangrijk antioxidant – zorgt voor de stevigheid van de huid – werkt ontstekingsremmend – verheldert pigmentvlekken.

Bron: citrusvruchten, kiwi, rode paprika, koolsoorten, aardappelen

Supplement: Super C Boost

 

4 - Antioxidanten

Vrije radicalen zijn dé vijand van je huid. Ze worden veroorzaakt door zon, vervuiling, roken, maar ook door voedsel dat gefrituurd wordt of van de barbecue komt. Hierdoor verzwakt de vorming van gezonde nieuwe huidcellen met voortijdige huidveroudering als gevolg. Voldoende antioxidanten zijn essentieel voor het behoud van een jeugdige en goed functionerende huid.

Bron: plantenextracten zoals betacaroteen, luteïne, lycopeen, extract van kurkuma, blauwe bosbes, druivenpitten en groene thee

Supplement: High Tech AOX

 

5 - Magnesium

Belangrijk bij de eiwitsynthese. Is eigenlijk de cement die de bouwstenen (=eiwitten) samenhoudt. Versterkt onze botten. Belangrijk bij de celdeling in de huid.

Bron: zaden en pitten, chocolade, banaan, groene bladgroenten

Supplement: Water Relax

 

6 - Omega 3

Verbetert de beschermingsbarrière van de huid –  houdt de celmembranen soepel - verhoogt hydratatie en gladheid van de huid – zorgt dat de huid ‘gesmeerd’ wordt van binnenuit.

Bron: olijfolie, vette vis, avocado, noten

Supplement: Ultra Omega 3Skin Omegas+

 

7 - Water

Zorgt voor optimale hydratatie en afvoer van afvalstoffen. Heel belangrijk! Drink voldoende water, zo’n 1,5 à 2 liter per dag.

Check! Volgende stap?

Ben je een pro en pas je bovenstaande tips al helemaal toe? Fantastisch!

Dan zorg je al heel goed voor je huid van binnenuit.  We love it!

Maar wat met de buitenkant?

Weet je daar al alles van?

Ook hierbij geven we je graag onze beste tips mee voor de ideale dagelijkse huidroutine.

 

 

 

Benieuwd wat je elke dag kan doen om je huid beter te verzorgen van buitenuit?

Download hieronder onze dagelijkse huidroutine in 5 stappen:

Voedingstoffen voor een gezonde huid van binnenuit

Wil je over jouw ideale huidverzorging van binnen- én van buitenuit graag nog extra info?

Of wil je graag dat we jou hierbij begeleiden?

Laat het ons weten, we helpen jou graag!

 

Annelies en Catherine

MEER BLOGITEMS LEZEN

Mis de nieuwste trends niet

Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up
Schoonheidssalon huidverzorging schoonheidsspecialiste make up